Painonpudotus

 

Ensi viikonloppuna kilpailen Tallinnan European Open kisassa (maailmancup). Se tietää itselleni tietysti painonpudotusta omaan sarjaan -52 kg, joten voisin avata hieman miten itse sen hoidan. Osalle judokoista tämähän on tuttua huttua, mutta osaa voi kiinnostaa minkälainen projekti se oikein on. Painoni oli maanantaiaamuna 55,5 kg ja punnitus on luvassa ensi perjantaina. Parempi olisi tietysti jos lähtöpaino olisi kilon vähemmän. Joku nyt saattaa röhistä ettei tuo ole tyttö kuule mitään. Laskekaapa noin 6% painostanne ja pudottakaa se 5 päivässä, ja tietty naisilla aineenvaihduntakin käy hitaammalla kuin miehillä. Joillakin paino tippuu helposti ja toiset onnettomat joutuvat ihan tosissaan näkemään vaivaa mahtuakseen painoluokkaansa.

Painonpudotuksessa on kuitenkin tärkeä muistaa että paino käytetään väliaikaisesti alhaallla. Se ei ole varsinaisesti mitään laihdutusta. Itselläni on vahva rutiini jo  tähän hommaan. Osan olen oppinut itse kantapään kautta ja osan ovat vanhemmat ketut opettaneet.

Kisaviikon alussa yritän vielä juoda kohtuu paljon. Ruoka on proteiinipitoista ja hiilarit ovat olemattomat. Keskiviikkona alan vähentämään nesteistä. Torstai ja perjantai kuluvat jo kuivin suin. Viime syksynä Sundbergin Jaana katsoi kisaviikkoni ruokapäiväkirjan. Hän kehotti lisäämään hiilareita jo ennen punnitusta, jotta glykogeenivarastot  eivät olisi ihan tyhjillään. Nykyään viimeiset päivät yritän painon periksi antaessa syödä hieman puuroa ja palautusjuomaa. Kiinnitän kisaviikolla enemmän huomiota myös C-vitamiinin ja sinkin saantiin, koska vähällä ravinnolla ollessa vastustuskyky on alhaisempi.

Painonpudotus tapahtuu pääasiassa hikoilulla. Itse olen aika huono hikoilemaan, joten käytän hikipukua jumpatessani painoa alemmas. Saunassa hikoilu ei ole minun juttuni, se enemmänkin vain ahdistaa.

jumppa
Älkää jättäkö viimeistä 1,5kg  punnituspäivään. Never again!

Heti punnituksen jälkeen korkkaan Osmosalin, joka auttaa saamaan hikoilussa menetettyjä suoloja takaisin. Itse vedän nestettä sen pari desiä vartin välein, muuten juoma ei ehdi imeytyä vaan jää hölskymään vatsaan. Loppuillan juon mehuja joihin olen sekoittanut maltoa, eli nopeasti imeytyvää tärkkelystä.

Vaikka luulisi että punnituksen jälkeen olisi jäätävä nälkä, niin ei oikeastaan. Yritän syödä jotain hiilaripitoista illalla mutta vatsalaukkuni on kutistunut pieneksi, eikä sinne mahdu paljoa ruokaa. Siksi koitankin syödä mahdollisimman energiatiheää ja helposti vatsassa sulavaa ruokaa. Yleensä syön kisahotellissa järjestetyssä illallisella tai linnottaudun syömään pastaa ym. hotellihuoneeseen. Ravintolaan meno on siinä tilanteessa rahan tuhlausta. Minun täytyy myös tunnustaa että vatsani on kovin herkkä, joten joudun ottamaan illanpäätteeksi vielä Immodium tabletin. En nimittäin halua juosta kisapäivänä vessassa.

Meillä judossa on vielä kilpailupäivänä kontrollivaaka. Tähän arvotaan neljä onnekasta per/painoluokka. Itse olen saanut useasti kyseisen kunnian. Kontrollivaaka on 45min ennen kilpailun alkua ja siinä paino saa olla 5% yli kisapainosta. Eli meillä -52kg kategorian naisilla paino saa olla enintään 54,6 kg. Jos raja ylittyy ei pääse matsaamaan. Omasta mielestäni tämä on vähän turhaa holhousta aikuisten sarjoissa. Kyllä aikuiset osaavat pudottaa painon järkevästi, jos joku pudottaa liian paljon niin siinä sitten kärsiköön hapotuksena ja heikotuksena otteluissa. Itse joudun tarkkailemaan painoani vielä virallisen punnituksen jälkeenkin, koska saan helposti tankattua sen 3kg lisää illassa.

Kisapäivänä syön aamulla puuroa ja hieman jotain pientä siihen rinnalle. Kisapaikalla kuluu voileipiä,energiapatukoita, energiageelejä, rusinoita, kuivattuja hedelmiä, mehua, urkkajuomaa ja edelleen maltoa. Proteiinin tarve ei ole niin välttämätön tuolloin. Maitopohjaisia tuotteita en pysty syömään, koska ne nousevat itsellä helposti ylös urheillessa. Päivän lämpimän ruuan syön vasta kilpailun jälkeen. Useasti kotimaan kisoissa näkee jengillä olevan mukana kisaeväänä Pilttiä. Se on turhaa, eihän siinä nimittäin ole oikein mitään.

Judossa painoinpudotus on ihan normijuttu. Ei siitä oikein jaksa enää edes kovin paljon valittaa. Se vaan homma mikä pitää tehdä, eikä siinä märiseminen auta. Mitä vähemmän sitä stressaa niin sen paremmin se tippuu. Nämä ovat aikuisen 22-vuotiaan painonpudotusvinkit. En suosittele vielä nuorten sarjoissa otteleville jatkuvia painonpudotuksia.  Itsekkin nousin aikaisin omaan -52kg sarjaan hieman alipainoisena, kun oli aika varmaa että tuo se olisi minun sarja aikuisissa.  Nykyään  Suomen kilpailussa menen suosiolla sarjaa ylemmäs -57kg, mutta ulkomailla olen liian heikko tähän sarjaan. Painoa saan kansainvälisiin kilpailuhin pudottaa kuitenkin ihan tarpeeksi.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s