Tilannekatsaus sekä loppuvuoden suunnitelmia!

 

 

Kisakausi alkoi omalta kohdaltani hyvin Tallinnan kisan pronssilla. Mitali oli minulle ensimmäinen siltä tasolta, ja siihen vaadittiin kolme otteluvoittoa. Jäljellä on vielä kaksi kisaa: European Cup -tason kisat Tampereella ja Belgradissa. Tilanne on hieman nurinkurinen, koska minulle syksyn tärkein kisa Tallinna oli ja meni jo. Muut kisat ovat ohjelmassa siksi, ettei muutakaan oikein ole tarjolla. Haluan tietysti matsata ja voittaa molemmat jäljellä olevat kilpailut, mutta hieman tylsää koluta European cup -kisoja, kun haaveilin jo siirtymistä askelta seuraavalle tasolle kovempiin World Tourin kisoihin.

Esimerkiksi tänä viikonloppuna olisi ollut loistava Zagrebin Gran Prix, jossa olisin voinut olla hyvänä päivänä jopa mitaleilla. Liitto ei kuitenkaan lähettänyt valmentajaa sinne. On turhauttavaa, kun näen oman ikäluokkani kiertävän ja menestyvän, mutta meikäläinen polkee paikallaan saman tasoluokan kilpailuissa. Sovimme onneksi kuitenkin liiton valmentajien kanssa, että myös meikäläisen suunnitelmat otetaan huomioon kevään kilpailukalenterissa. 🙂

Katseeni ja mieleni ovat siirtyneet odottamaan syksyn muita asioita. Olen tosi innoissani loppuvuoden Japanin leirityksestä 28.11-16.12 . Leirielämä on paineetonta. Saa treenata, nukkua ja syödä ilman mitään suurempia murheita. Arkielämässäni joudun jatkuvasti miettimään, että millä salilla tai paikkakunnalla tänään treenaan ja onko siellä itselle sopivan kokoisia pareja. Ulkomaan leireillä tiedän, että sali on joka treeni täynnä haasteita ja kovia omankokoisia mimmejä. Kaiken lisäksi Tokio on mahtava kaupunki ja meikä rakastaa japanilaista ruokaa!

Toinen odotettava asia on tuleva muutos arkeeni, koska nykyiseen tilaani en ole tyytyväinen. Olen oireillut fyysisestikkin tämän vuoksi. En halua liikaa valittaa, koska en pidä siitä itsekkään, mutta pointti on, että Suomessa aidosti huipulle tähtäävän urheilijan elämistä ei ole tehty liian helpoksi.

nymburk
Miksi ei voisi vaan keskittyä puhtaasti urheiluun ilman muita vaikeuksia.

Olen miettinyt vaihtoehtoja helpottaa arkeani, mutta niitä ei oikeastaan ole kovinkaan paljoa ja ne ovat isoja muutoksia. Päätin kuitenkin ottaa rohkeasti riskin, vaikka mielessäni olevat suunnitelmat eivät todellakaan takaa mitään, tämän vuoksi en kerro niistä sen enempää vielä. Olen kuitenkin murheilujen jälkeen päässyt siihen tulokseen, että riski kannattaa onnistuessaan ja se vie urheilua sekä normielämäänikin parempaan suuntaa, toisin kuin nykyinen tilani, joka on yhtä välitilassa olemista.

Olemme taustajoukkojeni kanssa sopineet, että kisakauden päätyttyä hoidamme asiat kuntoon, joka ei kuitenkaan ehkä ollut niin hyvä ratkaisu, kun tuntuu, että sen vuoksi odotan vain rauhattomasti kisakauden päättymistä. Olen kuitenkin itse tehnyt vähän pohjatyötä ja oikeastaan asiat kaipaavat enää vain tuumasta toimeen tarttumista. Mutta joka tapauksessa murehtiminen alkaa onneksi vaihtua pikku hiljaa toivoon. Ihan kuin odottaisin joulua.

-KK

 

Painonpudotus

 

Ensi viikonloppuna kilpailen Tallinnan European Open kisassa (maailmancup). Se tietää itselleni tietysti painonpudotusta omaan sarjaan -52 kg, joten voisin avata hieman miten itse sen hoidan. Osalle judokoista tämähän on tuttua huttua, mutta osaa voi kiinnostaa minkälainen projekti se oikein on. Painoni oli maanantaiaamuna 55,5 kg ja punnitus on luvassa ensi perjantaina. Parempi olisi tietysti jos lähtöpaino olisi kilon vähemmän. Joku nyt saattaa röhistä ettei tuo ole tyttö kuule mitään. Laskekaapa noin 6% painostanne ja pudottakaa se 5 päivässä, ja tietty naisilla aineenvaihduntakin käy hitaammalla kuin miehillä. Joillakin paino tippuu helposti ja toiset onnettomat joutuvat ihan tosissaan näkemään vaivaa mahtuakseen painoluokkaansa.

Painonpudotuksessa on kuitenkin tärkeä muistaa että paino käytetään väliaikaisesti alhaallla. Se ei ole varsinaisesti mitään laihdutusta. Itselläni on vahva rutiini jo  tähän hommaan. Osan olen oppinut itse kantapään kautta ja osan ovat vanhemmat ketut opettaneet.

Kisaviikon alussa yritän vielä juoda kohtuu paljon. Ruoka on proteiinipitoista ja hiilarit ovat olemattomat. Keskiviikkona alan vähentämään nesteistä. Torstai ja perjantai kuluvat jo kuivin suin. Viime syksynä Sundbergin Jaana katsoi kisaviikkoni ruokapäiväkirjan. Hän kehotti lisäämään hiilareita jo ennen punnitusta, jotta glykogeenivarastot  eivät olisi ihan tyhjillään. Nykyään viimeiset päivät yritän painon periksi antaessa syödä hieman puuroa ja palautusjuomaa. Kiinnitän kisaviikolla enemmän huomiota myös C-vitamiinin ja sinkin saantiin, koska vähällä ravinnolla ollessa vastustuskyky on alhaisempi.

Painonpudotus tapahtuu pääasiassa hikoilulla. Itse olen aika huono hikoilemaan, joten käytän hikipukua jumpatessani painoa alemmas. Saunassa hikoilu ei ole minun juttuni, se enemmänkin vain ahdistaa.

jumppa
Älkää jättäkö viimeistä 1,5kg  punnituspäivään. Never again!

Heti punnituksen jälkeen korkkaan Osmosalin, joka auttaa saamaan hikoilussa menetettyjä suoloja takaisin. Itse vedän nestettä sen pari desiä vartin välein, muuten juoma ei ehdi imeytyä vaan jää hölskymään vatsaan. Loppuillan juon mehuja joihin olen sekoittanut maltoa, eli nopeasti imeytyvää tärkkelystä.

Vaikka luulisi että punnituksen jälkeen olisi jäätävä nälkä, niin ei oikeastaan. Yritän syödä jotain hiilaripitoista illalla mutta vatsalaukkuni on kutistunut pieneksi, eikä sinne mahdu paljoa ruokaa. Siksi koitankin syödä mahdollisimman energiatiheää ja helposti vatsassa sulavaa ruokaa. Yleensä syön kisahotellissa järjestetyssä illallisella tai linnottaudun syömään pastaa ym. hotellihuoneeseen. Ravintolaan meno on siinä tilanteessa rahan tuhlausta. Minun täytyy myös tunnustaa että vatsani on kovin herkkä, joten joudun ottamaan illanpäätteeksi vielä Immodium tabletin. En nimittäin halua juosta kisapäivänä vessassa.

Meillä judossa on vielä kilpailupäivänä kontrollivaaka. Tähän arvotaan neljä onnekasta per/painoluokka. Itse olen saanut useasti kyseisen kunnian. Kontrollivaaka on 45min ennen kilpailun alkua ja siinä paino saa olla 5% yli kisapainosta. Eli meillä -52kg kategorian naisilla paino saa olla enintään 54,6 kg. Jos raja ylittyy ei pääse matsaamaan. Omasta mielestäni tämä on vähän turhaa holhousta aikuisten sarjoissa. Kyllä aikuiset osaavat pudottaa painon järkevästi, jos joku pudottaa liian paljon niin siinä sitten kärsiköön hapotuksena ja heikotuksena otteluissa. Itse joudun tarkkailemaan painoani vielä virallisen punnituksen jälkeenkin, koska saan helposti tankattua sen 3kg lisää illassa.

Kisapäivänä syön aamulla puuroa ja hieman jotain pientä siihen rinnalle. Kisapaikalla kuluu voileipiä,energiapatukoita, energiageelejä, rusinoita, kuivattuja hedelmiä, mehua, urkkajuomaa ja edelleen maltoa. Proteiinin tarve ei ole niin välttämätön tuolloin. Maitopohjaisia tuotteita en pysty syömään, koska ne nousevat itsellä helposti ylös urheillessa. Päivän lämpimän ruuan syön vasta kilpailun jälkeen. Useasti kotimaan kisoissa näkee jengillä olevan mukana kisaeväänä Pilttiä. Se on turhaa, eihän siinä nimittäin ole oikein mitään.

Judossa painoinpudotus on ihan normijuttu. Ei siitä oikein jaksa enää edes kovin paljon valittaa. Se vaan homma mikä pitää tehdä, eikä siinä märiseminen auta. Mitä vähemmän sitä stressaa niin sen paremmin se tippuu. Nämä ovat aikuisen 22-vuotiaan painonpudotusvinkit. En suosittele vielä nuorten sarjoissa otteleville jatkuvia painonpudotuksia.  Itsekkin nousin aikaisin omaan -52kg sarjaan hieman alipainoisena, kun oli aika varmaa että tuo se olisi minun sarja aikuisissa.  Nykyään  Suomen kilpailussa menen suosiolla sarjaa ylemmäs -57kg, mutta ulkomailla olen liian heikko tähän sarjaan. Painoa saan kansainvälisiin kilpailuhin pudottaa kuitenkin ihan tarpeeksi.

Alkusanat

Alkusanat

Hei lukija!

Siirsin blogini uudelle alustalle, mutta harmi vain tietotekniikan mämmikourana en jaksa siirtää vanhaa blogiani tänne. Ehkä tämä on myös uuden alku.  Vanha blogini  JudoJam kertoo ajasta nuorena urheilijana ja tämä uusi huippu-urheilijan elämästä, Suomen judon nykyisenä ykkösnaisena.

Lupaan että tällä kertaa päivitän blogia aktiivisemmin, ja ennen kaikkea avoimemmin kuin aikaisempaa.  Aloin olla turhan varovainen kirjoituksissani JudoJamissa, mutta nykyään itsevarvempana pystyn puhumaan asioista kuin ne ovat. Tietysti jotkut voivat vetää herneen nokkaansa, mutta urheilijakin on loppujen lopuksi vain ihminen mielipiteineen ja tunteineen. Sallittakoon se siis myös minulle.

Blogiin tulee näitä perinteisiä kirjoituksia, mutta olen myös viehättynyt vlogeista, joten niitäkin nähdään, kunhan vain hion lisää editointitaitojani. Teema on tietysti oma elämäni, joka kietoutuu nykyään melkeinpä pelkästään urheilu-uraani. Aiheita ovat muun muassa treenit, ajankohtaiset asiat & mielipiteet ja kisareissut. Toinen tarkoitus on tuoda myös tuoda lajiani judoa esiin, joka ei ole saanut ansaitsemaansa huomiota kotimaisessa mediassa. Tämä on ikkuna siihen mitä on kilpailla huipputasolla maailman suosituimmassa kamppailulajissa.

Lukijoilta toivon kommenteja ja tietysti otan mielelläni vastaan ehdotuksia postauksiin. Toivottavasti tulet viihtymään  tai edes tuntemaan mielenkiintoa blogini parissa!

-KK